Estetická stomatologie Ostrava - MUDr. Tomáš Kunert Estetická stomatologie Ostrava
Dentalní hygiena jinak...

Kristýna Vítková, DiS.

Partyzánské náměstí 1738/2
702 00 Moravská Ostrava

Tel.: +420 773 237 001

IČ: 75355523

ANKETA

Jak dlouho si čistíte denně zuby?

Zobrazit výsledky

Prováděné zákroky

• Vyšetření pomoci hygienických indexů

Dentální hygienistka zjišťuje závažnost poškození tkání obklopující zub a rozsah potřebné léčby. Provádí hodnocení intenzity krvácení dásně, které je ukazatelem stupně zánětu dásně. K tomu se používá zrcátko a speciální sonda. Vyšetření není bolestivé.

• Motivace a instruktáž

Cílem je vysvětlit jaké jsou typy onemocnění zubů a tkání obklopující zub, jakou mají příčinu, jak se jím dá předcházet a jak je úspěšně léčit. Instruktáží si pacient osvojuje správnou techniku čištění zubů a používání vhodných pomůcek doporučených dentální hygienistkou. Tyto pomůcky lze u nás také současně zakoupit.

• Odstranění zubního kamene

Zubní kámen vzniká nesprávně prováděnou ústní hygienou. Zubní kámen se tvoří ze zubního plaku. Pokud plak dostatečně neodstraníme zubním kartáčkem a dalšími vhodnými pomůckami ústní hygieny, dochází k jeho hromadění. Do zubního plaku se začnou ukládat minerální látky ze slin a zbytků potravy. Dochází ke vzniku zubního kamene, který je příčinou zánětu dásní. Není li včas zubní kámen odstraněn, zánět se rozšíří i na závěsný aparát, jehož funkce je pevné ukotvení zubů. Vzniká Parodontitis tzv. “Paradentóza“. Ta vede k uvolnění zubu a nakonec k jeho ztrátě. Odstranění zubního kamene provádí dentální hygienistka, nebo stomatolog za pomocí ultrazvuku nebo ručních nástrojů.

• Profesionální leštění zubů

Po odstranění zubního kamene se provádí leštění zubů za pomocí speciální leštící pasty a rotačních kartáčků, čímž docílíme hladkého povrchu zubů a tím tak snížíme ulpívání zubního plaku a novou tvorbu zubního kamene. Leštící pasta nepoškozuje sklovinu.

• Pískování „Airflow“

Nejedná se o bělení zubů, ale o metodu profesionálního odstranění pigmentů z povrchu zubů za pomocí jedlé sody hnané vysokým proudem vzduchu a vody. Pigmenty jsou způsobené nejčastěji kouřením, pitím kávy, čaje, červeného vína, konzumací barevných potravin atd. Pískování odstraňuje pigmenty i z těžko přístupních míst, kde se rotační kartáček nedostane. Nezpůsobuje mechanické obroušení korunky zubů. Pískování většinou předchází odstranění zubního kamene. Nedoporučuje se u astmatiků a pacientů držících slanou dietu. Po pískování provádíme lokální fluoridaci zubů (fluoridové preparáty působí jako prevence zubního kazu a zpomalují opětovné usazení pigmentů).

• Fluoridace

Jedná se o aplikaci fluoridových preparátů na povrch zubů k zastavení počátečních kazů zubní skloviny, k snížení citlivosti obnažených zubních krčků, při prevenci a k posílení odolnosti tvrdých zubních tkání.

• Kontrolní vyšetření „Recall“

Jedná se o udržovací péči. Je důležité pacienta zvát na „recally“, kontrolovat stav jeho ústní hygieny, dásní a zubů.  Tím můžeme předejít opětovnému vzniku zánětu dásní, progresí onemocnění závěsného aparátu zubů a dalších komplikací vedoucích k ztrátě zubů. Pacient se zve na kontroly podle toho, jak dobře provádí ústní hygienu. Doporučujeme nejméně dvě návštěvy za rok.

• Bělení zubů

Po sanaci chrupu, nebo před výměnou bílých výplní na předních zubech provádíme bělení zubů. Bělení provádíme pouze domácí technikou, kdy se zhotoví speciální nosič, do kterého si pacient doma nanese bělící gel a bělení probíhá přes noc. Tato metoda má na rozdíl od ordinačního bělení minimum komplikací, výsledek je stabilnější a celý proces je snadno kontrolovatelný.